It's almost time to say goodbye...... - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Jody Marks - WaarBenJij.nu It's almost time to say goodbye...... - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Jody Marks - WaarBenJij.nu

It's almost time to say goodbye......

Blijf op de hoogte en volg Jody

15 December 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Hallo vriendjes!

Mijn wekelijkse verslagje met een weekje vertraagd, sorry. Afgelopen week had ik het iets drukker dan normaal ( no worries, het is nog altijd druk op z’n Kaapstads hé). Ik was voornamelijk bezig met het afronden van de conceptversie van mijn onderzoeksverslag maar daar kom ik zo wel op terug.

Even terugblikken op de eerste week van december. In de townships hadden de OVC’s en de Youth de Christmas Parties, voor hun de gezamenlijke jaarafsluiting met Yabonga. Ze blikken dan terug op het afgelopen jaar, krijgen wat wijze raad mee en een lekkere maaltijd. De naschoolse programma’s van Yabonga zijn altijd voorzien van maaltijden maar tijdens de Christmas Parties zijn het iets luxere maaltijden dan normaal. Volgens Emily was dit echt een heel leuke activiteit en mochten we het absoluut niet missen. We moesten proberen om naar zoveel mogelijk Christmas Parties te gaan. Klinkt wel leuk maar ik had er die week nog een extra opdracht bijgekregen (van haar), wel in de richting van mijn onderzoek maar Emily heeft er een handje van om er iedere keer weer net iets anders van te maken…En dan blijf je dus bezig, opzich niets mis mee maar duidelijkheid zou wel fijn zijn. Na mijn presentatie voor de representative van Avans in Zuid-Afrika had ik die opdracht gekregen van Emily. Presentatie ging redelijk goed; ik moest mijn onderzoek tot zover presenteren. Dat was op donderdag de woensdag erop was de deadline, dus ik wilde donderdag meteen aan de slag gaan met die opdracht maar Emily stond erop dat ik mee ging naar de townships voor zo’n Christmas Party want dat was toch een ervaring die ik echt niet mocht missen. Ik het uiteindelijk zelf besloten om niet mee te gaan, ik vond het een beetje vreemd om meteen de rest van de middag weg te zijn als ik net een extra opdracht heb gekregen. Vrijdag ben ik wel naar een Christmas Party geweest met Martine en Daan. De Youth in Kaylitsha was aan de beurt, in heel de wereld is de jeugd hetzelfde…. De party zou om 13.00u beginnen maar om 14.00u was er nog geen jeugd te bekennen, dan maar even een belletje plegen om te vragen of ze van plan waren om te komen. ‘ Het is de jeugd hé en ze hebben al vakantie en ja dan ‘vergeten’ ze gewoon dat ze een afsluiting bij Yabonga hebben’. Uiteindelijk kwamen er een paar opdagen, kregen ze wat te drinken en wat te eten en toen was het wel weer mooi geweest. Het programma hebben ze niet eens afgewerkt. Vrijdagmiddag half 4: tijd voor weekend! Dit weekend waren we maar met een klein groepje; Valerie, Martine & ik, de rest was een weekendje kamperen in Cederberg. Cederberg Wilderness ligt op 2 uurtjes rijden van Kaapstad en de activiteiten die je daar doet zijn; genieten van de natuur, hiken en bbq’en. In mijn voorlaatste weekend in Kaapstad zag ik dat niet zo zitten plus het feit dat ik dan twee nachten op een luchtbedje in een tent zou slapen maakte het niet aantrekkelijker. Vrijdag was het natuurlijk 5 december maar daar merk je hier in 27 graden niet heel veel van moet ik zeggen en het Sinterklaas gevoel heb je al helemaal niet. Gelukkig hadden we nog een zak chocolade pepernoten waardoor we toch een heel klein beetje een Sinterklaas gevoel hadden. Papa had ook nog een sinterklaaspakketje verzonden met Post NL, die is inmiddels al 4 weken onderweg en nog steeds niet hier. Heel jammer dat de post zo slecht werkt, dat pakketje staat namelijk op track and trace min of meer op spoorloos sinds het Nederland heeft verlaten. ’s Avonds zijn we lekker een hapje gaan eten bij Melissa’s foodshop in V&A Waterfront. Heel schattig tentje en heel lekker eten! Zaterdagochtend zijn we gaan surfen bij Big Bay, in Kaapstad zijn twee stranden waar je goed kan surfen, Bloubergstrand en Muizenberg. Wij waren zaterdag bij Bloubergstrand, heel gaaf strand om te surfen, geen strand om lekker te zonnen want de oceaan neemt bijna heel het strand in beslag, je hebt uitzicht op de Tafelberg en alleen als het super helder is zie je Kaapstad er ook echt voor liggen. Val en ik hadden een les genomen, Martine was de week ervoor al geweest dus had alleen een board gehuurd. Ik was een natuurtalent en na dik twee uur een volleert surfster. NOT. Het daadwerkelijke staan op het board was iets moeilijker dan ik me herinnerde van een aantal jaar geleden… De rest van de dag hebben we heerlijk liggen bakken in het zonnetje. ’s Avonds zijn Val en ik een hapje gaan eten, wederom was heel het weekend weer vergezeld door meneer Loadshedding dus we hadden geen andere keus. Zondag hebben we souvenir shopping gedaan in de stad en in de loop van de middag zijn we naar Constantia Glen Winefarm gegaan en hebben we heerlijk zitten borrelen met uitzicht op het wijnland. Zo mooi!! ’s Avonds hebben we nog een pizzaatje gegeten bij Waterfront en toen zat het weekend er helaas weer op.

Afgelopen week, de tweede week van december, was het één grote chaos op kantoor. Yabonga sloot afgelopen vrijdag dus alles moest worden afgerond, opgeruimd of leeggehaald. Naar mijn idee liepen de meesten als een kip zonder kop rond, niet wetend waar ze moesten beginnen. Wij mochten deze week aan onze schoolopdrachten werken wat heel fijn was want ik moest al mijn research nog verwerken in het rapport en dat kost veel tijd, zeker omdat alles ook nog eens in het Engels moet. Afgelopen week was een weekje met maar 4 kantoordagen, vrijdag was het personeelsdag en stond er ‘braaien’ bij Mzoli’s op de planning. Een weekje van 4 kantoordagen betekend dus dat donderdag mijn laatste dag was bij Yabonga, gedurende de dag heb ik daar eigenlijk weinig van gemerkt maar in de auto naar huis besefte ik het wel: ‘ Yabonga is een geweldige organisatie met een nog mooier doel, wat ontzettend veel indruk op mij heeft gemaakt, en waarschijnlijk zie ik dit nooit meer terug’ (in ieder geval niet op deze manier) Ja dat was best een gek idee! Mochten jullie deze super fijne organisatie nog willen helpen: www.jodymarks.givengain.org Als je iets kan missen doneer dan alsjeblieft, want echt waar alle kleine beetjes helpen en met een aantal eurotjes kan Yabonga al ontzettend veel doen.
Vrijdag was het dus Mzoli’s. Mzoli’s (braaiplek in een township) is the place to bo voor locals, wij zijn hier aan het begin ook al een keer geweest op een zondag want naast dat het the place to be is voor locals is het ook een trekpleister voor toeristen. 11.00u verzamelen was afgesproken, wij daar met alle stagiaires stipt om 11.04u, geen enkel bekend gezicht te herkennen. Om 11.45u arriveerden de eerste staf members en langzaamaan druppelde iedereen binnen. Er waren twee tafels voor ons gereserveerd want in totaal waren we met 84 man. De flessen met alcoholhoudende drank werden snel verstopt onder de tafels, hilarisch tafereel, want Emily had alcohol verboden ( dat doet ze bij ieder event want volgens haar drinken zij allemaal veel te veel als ze een keer mogen drinken) Maar de alcohol was ook uitsluitend voor NA de personeelsdag want zij bleven allemaal hangen. Ah oké! Het eten zou om 12u ‘geserveerd’ worden, om 12.30u was er nog geen eten te bekennen, Emily overigens ook nog niet. Een kwartiertje later kwam het eten, een huuuuuge pan met vlees. Drie soorten vlees door elkaar; worstjes, kip en beef gewoon in één pan, kan allemaal hier!! Naast het vlees waren er nog twee andere schalen, één met een salade en één met een wit goedje. Wij noemen het maar pap want we weten nog steeds niet wat het nou precies is, het smaakt in ieder geval niet verkeerd. Het vlees, de salade en de pap werd netjes verdeeld over de papieren bordjes, wij deelden ze aan iedereen uit en aanvalluhhhhhh. Zodra er eten geserveerd wordt bij deze vrouwen is het gekkenhuis. Eten eten eten, inpakken inpakken inpakken en mee naar huis nemen. MEER MEER MEER. Do you have more food? I am hungry, ahw please come on. Veel staf members proberen eten mee naar huis te nemen omdat hun families ervan uitgaan dat ze eten bij zich hebben omdat ze een event van Yabonga hebben gehad.
Vrijdagmiddag begon om 14.00u mijn weekend al maar voorbeeldige student dat ik ben heb ik dat gewoon uitgesteld naar 17.00u en heb ik van 14.30u tot 17.00u thuis aan mijn onderzoeksrapport gewerkt. Daan was om 17.00u klaar met stage en vond dat we het einde van onze stageperiode wel even konden vieren, hallo vrijdagmiddagborrel! S avonds zijn Martine, Valerie, Daan en ik naar Kloofstreet house geweest, de jongens zijn een Roadtrip naar Namibië aan het maken dus daar heb ik twee dagen geleden al doei tegen gezegd. Zij zijn namelijk nog niet terug in Kaapstad als ik vertrek. Kloofstreet house heeft echt HEERLIJK eten maar slechte bediening. Wij hebben 1,5 uur op onze tafel moeten wachten en 5 verschillende personeelsleden gezien en gehoord met allemaal dezelfde vraag. Joeehoeee communicatie?! Anyway, heerlijke avond gehad want oh oh wat was dat zalmpje op een bedje van groene asperges verrukkelijk lekker!! Zaterdag zijn we naar de Old Biscuit Mill geweest en naar de winkeltjes op longstreet, nog even wat boodschapjes gedaan en in het zonnetje aan het zwembad gelegen. ’s Avonds een hapje gegeten bij Asoka Bar, heel leuke bar met aparte maar leuke inrichting en wederom heerlijk eten!
Zondag hebben we nog snel wat souvernir shopping gedaan en daarna heerlijk aan het zwembad gelegen. ’s Avonds zijn Daan en ik naar Shimmy Beach Club geweest, in de zomer is het daar elke zondag Goldfish Submerged Sundays. Heerlijk feestje, te jammer dat het mijn eerste en laatste feestje daar was. Later op de avond kwamen Ien & Renée nog binnengevallen , heel gezellie!( Renée is mijn collegaatje bij Stads en Ien is de vaste gast van de Mulder)

Het is maandagochtend terwijl ik dit schrijf en het besef nog een keer komt; nog maar twee en een halve dag in Kaapstad….. Woensdagavond vlieg ik na 4,5 maand alweer terug naar Nederland. Jeetje wat is de tijd hard gegaan. Ik heb genoten van alles!! Zuid-Afrika is een geweldig land (wat ik tot nu toe heb mogen en kunnen zien), Kaapstad is een heerlijke stad en ik had dit hele avontuur voor geen goud willen missen. Ik ga snel mijn laptop opbergen en naar het zwembad in Seapoint en genieten van (voorlopig) mijn laatste dagen in Kaapstad. Tot snel!!

Liefs en een knuffel!!

  • 15 December 2014 - 21:32

    Axel:

    Geweldig mooi slotverhaal Jo!!

    Tot donderdag!!

  • 15 December 2014 - 21:39

    Mama:

    xxxx

  • 15 December 2014 - 22:18

    Papa:

    Top afsluiting van een fantastische verhalenbundel, waar je nog heel lang van kunt nagenieten! Ik kijk uit naar donderdag om je eindelijk een dikverdiende hele grote knuffel te kunnen geven! Dikke X

  • 15 December 2014 - 22:34

    Oma Vos:

    Heb vanaf 8 dec. iedere dag gewacht op jouw verhaal. Wilde een heel fijn laatste weekend
    "Kaapstad"wensen. Maar dat is toch wel gelukt ,las ilk.
    Meisje, nog heel even en je bent weer terug in ons kikkerlandje.
    Goede reis, Welkom thuis en bedankt voor je fantastische verslagen.

    Groetjes van Opa en een dikke knuffel van Oma

  • 15 December 2014 - 23:11

    Sas:

    Top Jo! Ik ben benieuwd naar al je foto's!
    Goeie reis terug en tot donderdag. XX

  • 16 December 2014 - 02:44

    Demi:

    Wat een topper ben jij Jo!
    Zo trots op alles wat je daar gedaan hebt
    Maar ook super blij dat je donderdag eindelijk weer terug bent
    Dikke kus en knuffel

  • 16 December 2014 - 08:03

    Carin:

    He Jo,

    Wederom een mooi verslag. Geniet nog van je laatste 2 dagen in Kaapstad. Goeie terugreis en als ik je niet meer zie hele fijne kerstdagen en een fijne vakantie in Fiesch.

    XXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kaapstad

Jody

Actief sinds 08 Aug. 2014
Verslag gelezen: 746
Totaal aantal bezoekers 8224

Voorgaande reizen:

22 Juli 2016 - 23 Augustus 2016

Peru, Bolivia, Chili

01 Augustus 2014 - 17 December 2014

Internship Yabonga

Landen bezocht: