Spring has started! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Jody Marks - WaarBenJij.nu Spring has started! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Jody Marks - WaarBenJij.nu

Spring has started!

Blijf op de hoogte en volg Jody

06 Oktober 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Jaaaa ook deze maandag was het weer bingo! Ach zo beginnen we in ieder geval op maandag lekker wakker. Lotte onze topcoureur in spé moest de auto even in een ander parkeervak zetten bij Yabonga in verband met onderhoud. Maar Kaapstad is nogal heuvelig dus je gaat of bergopwaarts of bergafwaarts en zo ook de parkeerplaats. Lotte nam het zekere voor het onzekere en gaf veel gas en BOEM….Iets geraakt, Lotte wist zeker dat het de put was waar ze overheen reed, Martine & ik dachten dat ze over de stenen heen was gereden (en dat zijn geen kleine stenen…). En ja hoor, 2 keien onder de auto, eentje onder de bumper en eentje onder de motor, beetje verf van de auto af en een beetje verf van de net opnieuw geschilderde stenen af…. Arme klusjesman.

De werkweek was weer prima, helaas kon ik dinsdag niet naar Kayelitsha omdat ik om 11.30u een gesprek had met mijn stagebegeleider van school, Claire, op kantoor. Super fijn gesprek gehad, later ook met Emily erbij (de manager en mijn stagebegeleider bij Yabonga) dus die stage voldoende afronden moet wel lukken denk ik. Wel zo handig wat dat is nog steeds de voornaamste reden dat ik hier ben. Het enige minpuntje aan stage is het onwijs koude gebouw. Er zit geen centrale verwarming in en het is en blijft er altijd koud, binnen zitten we met sjaals en vesten aan terwijl het buiten, 23 graden of meer is…. Daardoor ben ik denk ik ook mega verkouden geworden, al hebben we hier alle weersomstandigheden al meegemaakt de afgelopen maanden , mijn lichaam vond het nodig om snotverkouden te worden in een week met een temperatuur tussen 23 en 28 graden. Donderdag ben ik maar een dagje thuis gebleven want het schoot niet op zo. Maar na 1 dagje op bed te hebben gelegen had ik dat ook wel weer gezien dus vrijdag weer lekker naar stage, inclusief een dik vest en een grote sjaal.

Dinsdagavond zijn we even naar V&A Waterfront gegaan om de Zara te checken en hebben we onze keeltjes gesmeerd bij Mitchell’s Place om vervolgens bij de karaoke even onze zangkunsten te showen…. We hebben in ieder geval heel veel gelachen die avond ;) Vrijdagavond zijn we een hapje gaan eten bij The Piano Bar, super leuk tentje met een live optreden van een pianist en een zangeres. Daarna zijn we een drankje gaan doen bij Skybar Rooftop, leuke bar inclusief zwembad op het dak van een appartementen complex. De avond hebben we afgesloten op Longstreet, waar we bijna een blackberry lichter waren. We waren onderweg naar de taxi toen Daan een hand in haar broekzak voelde, een man probeerde haar telefoon te pakken. Gelukkig merkte ze het snel genoeg en begon wat te schreeuwen, de man liep door alsof er niets aan de hand was…. Zaterdag was het echt een heerlijke lente dag, 27 graden en strakblauw dus hop naar het strand! We hebben ons met 6 man in de Hyundai gepropt, dat was ook 1 keer en nooit meer want de auto had nogal veel moeite om de berg op te rijden….Maar wat een heerlijk dagje. ’s Avonds zijn we weer naar Blue Marlin gegaan, dat ‘restaurant’ waar je voor ongeveer €10,- onbeperkt sushi & Chinees kan eten, want de jongens wilde dat toch ook wel even zien. Uiteraard had iedereen weer veel te veel gegeten, we hebben zo’n vermoeden dat de keuken dat ook vond want ver voor sluitingstijd kwamen ze aan met ‘sorry guys, this is the last order, do you still want to order food….?’ Maar we hadden nog wel plaats voor een lekkere cocktail dus we zijn nog even een drankje gaan doen bij Skybar Rooftop. Zondag was het alweer een heerlijke dag, 34 graden en strakblauw en stond er een wijnproeverij op de planning bij Constantia Glen. Waarschijnlijk hebben ze hier 3 wijngaarden (kunnen er ook meer zijn) met de naam Constantia erin verwerkt want de taxichauffeur uitleggen waar we heen wilden was een beetje lastig blijkbaar. De eerste wijngaard waar hij ons heen bracht heette Groot Constantia dus dat klopte niet, maar dat bleek een miscommunicatie tussen hem en ons, nou vooruit. Hop weer met 9 man die taxi in (hier kan alles dus het was geen busje waar we in zaten) en op naar Constantia Glen, dit keer kwamen we uit bij Klein Constantia, yo weer verkeerd. Maar 3x is scheepsrecht dus de derde bestemming was wel de goede. Super mooie wijngaard, bij de ingang beneden aan de berg staan Landrover’s klaar om je naar boven te brengen. Heerlijke middag gehad met zes lekkere wijntjes (proef) en wat kaasjes, maar het was wel bloody hot. Ja we blijven tenslotte Nederlanders en die houden van een beetje klagen, dus de tempartuur was zo ongeveer het hoofdonderwerp. Eigenlijk hadden we geen recht van spreken want die vrouw die onze wijnproeverij begeleidde was hoogzwanger… En die buik was echt huge dus ik wilde weten hoe lang ze al zwanger was… 8.5 maand zei ze. Acht en een halve maand!!! Stond ze daar in 34 graden in de volle zon en vol enthousiasme te werken…. Niet normaal toch? De planning was om ’s middags naar het strand te gaan maar dat is mislukt, en nee niet door de wijntjes. Constantia Glen ligt blijkbaar in een gebied waar normaal gesproken geen taxi’s rijden, dus eentje van de straat plukken was sowieso geen optie. Maar elk taxi bedrijf dat gebeld werd deed er of één uur over, of 1,5 uur of twee uur om bij ons te komen. Ah joh maakt niet uit, het was lekker weer dus we wachten hier wel in het zonnetje. Lagen we daar als een stel zwervers in het gras voor de wijngaard, een uurtje of twee als het al niet langer was, geweldig. Een vrouw die na ons een wijnproeverij had (tenminste dat denken we) had ons opgemerkt en toen zij terug kwam vroeg ze dan ook wat we daar nog steeds deden, wij uitgelegd dat we verschillende taxi’s hadden gebeld maar dat er nog steeds geen was gekomen etc. Ze had helemaal medelijden met ons en zei dat zij wel even iets zou regelen. De Hop on Hop off bus komt daar ook langs dus de vrouw regelde dat wij mee naar de volgende stop konden want daar zou het makkelijker zijn om een taxi te regelen. De enige taxi die we daar konden krijgen zou 700 rand kosten om naar het centrum te rijden, nou dat is gekkenwerk dus die hebben we maar afgeslagen. We moesten persé van de Hop on Hop off bus af van de organisatie omdat we geen ticket hadden dus we stonden weer langs de weg. De vrouw die ons had geholpen kwam 5 minuten later met haar man aangereden en vroeg of het allemaal gelukt was, nou nee dus. De vrouw bood aan om ons naar huis te brengen, haar man was het hier in eerste instantie niet helemaal mee eens omdat wij totaal de andere kant op moeten dan zij dus de vrouw vroeg heel voorzichtig of we wat benzine geld wilden betalen NATUURLIJK. Wij waren allang blij dat we in ieder geval richting het centrum konden zonder opgelicht te worden. Dus hop met negen man achterin een laadbak, normaal gesproken zie je een hoop donkere mannen op zo’n manier vervoerd worden dus negen blanken trok wel wat bekijks op de weg. En dat terwijl nog niet eens alle raampjes open stonden, dat ging helaas niet want volgens de vrouw want de politie heeft liever niet dat er zoveel mensen achterin zitten…. Kortom het was weer een topweekendje waar we heel veel gelachen hebben. In Kaapstad is niets te gek and we’re getting used to it!

P.s. Dankzij Joris die pas vorige week in Kaapstad is aangekomen hebben Daan & ik maandag kunnen GENIETEN van chocolade pepernoten, wat een feest!! Joris dikke vette thank you!

• 06 Oktober 2014 - 14:17

Mama:

Jotje wat een verhaal weer.
    Gelukkig heb je door stage de reden van Kaapstad is hihi
    Weekeinden drukker dan doordeweeks , maar geniet in ieder geval.........
    Knuffel

• 06 Oktober 2014 - 18:01

Sas:

Hee Jo, nou hier is de herfst begonnen, dus niet zo klagen over t weer

• 06 Oktober 2014 - 18:03

Papa:

Hey levensgenieter, je moet eruit halen wat erin zit en dat is zo'n beetje je levensmotto geworden daar.! Jammer genoeg al bijna op de helft van de stage, maar alles wat je al meegemaakt hebt, kunnen ze je niet meer afnemen!) En je hebt nog plannen genoeg, dus voorlopig ga je in hetzelfde tempo door:) Trots op je. X

• 06 Oktober 2014 - 18:03

Sas:

Hier gaan de chocolade pepernoten er ook al lekker in, geniet ervan en tot t volgende verhaal! XXX

• 06 Oktober 2014 - 18:09

Santi:

Hee sissiee!
    Super leuk wat je allemaal in Kaapstad doet!! Nog heel veel plezier! jij kon zeker bij die karaoke bar t mooiste zingen ;) xxx

• 06 Oktober 2014 - 18:14

Allleeeeeeer Leukste Zusje:

Enjoy life!!! Dat doe jij zeker :)
    Geniet !!!
    Trots op je!
    Dikke kus

• 11 Oktober 2014 - 12:29

Axel:

Combinatie van drankje en hapjes tegen de verkoudheid is de beste remedie....... Hoeft geen dokter aan te pas te komen, toch?!
    Ej, je sponsoractie loot niet echt hè?
    Beetje meer aandacht geven want dat schiet niet echt op zo. Je moet met jouw staat van dienst toch in staat zijn om meer als € 65,- op te halen volgens mij!

Have fun!!