Heritage Day, Rugby & Hop on Hop off bustour - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Jody Marks - WaarBenJij.nu Heritage Day, Rugby & Hop on Hop off bustour - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Jody Marks - WaarBenJij.nu

Heritage Day, Rugby & Hop on Hop off bustour

Blijf op de hoogte en volg Jody

29 September 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Op maandag is er altijd wat te leven bij Yabonga, zo ook deze maandag. De staff stond buiten in het zonnetje met een kopje koffie te wachten, tenminste dat dachten wij, tot we een alarm hoorden en een van de vrouwen tegen ons zei dat ze niet naar binnen durfde. Ik dacht ah het zal wel meevallen ik ga ook even kijken… En toen stond ik ook in oog met een macho man met pistool, don’t worry het was de beveiligingsman maar. Het inbraakalarm was afgegaan. Jammer genoeg wist deze beste man niet wat de oorzaak was of hoe hij het af moest zetten en bleef maar vragen ‘where’s the lady who’s in charge?’ Uhh ja not here yet…. Na 10 minuutjes hield hij het ook maar voor gezien en naaide eruit. En bedankt.

Dinsdag was wederom mijn township dag, weer lekker wat interviewtjes afgenomen en met Philli rondje township gedaan. De basisschool kinderen vierden die middag Heritage Day, dan wordt er een luxere maaltijd bereid dan gewoonlijk door de community mothers en worden er in een algemene ruimte speeches gehouden en traditionele dansjes opgevoerd door de kinderen voor alle kinderen. Philli en ik zijn bij een van de community mothers langs gegaan om naar de voorbereidingen te kijken. Net voordat we daarheen gingen was Philli al grapjes aan het maken met een van de andere vrouwen dat ze mij iets zou laten proeven… een delicatesse. Ik had al zo’n vermoeden dat het iets apart moest zijn want ze wilde echt niet zeggen wat het was en zelf had ze het al een keer op maar ze zou het niet nog een keer doen…. En ja hoor…. Buiten stond een pot te pruttelen op wat hout met een maf ruikend goedje daarin. Philli: there you go Jody, would you like to taste it? ( Met de ogen van 3 community mothers op me gericht durfde ik geen nee te zeggen) Met een emmer werd er wat van dat goedje op een bord gegooid, hetgeen wat ik moest proeven lag er in best grote stukken op maar gelukkig was Philli zo aardig om even een mes te vragen want het was wel zielig als ik alles in één keer op moest eten. Die vrouwen lachen natuurlijk maar ik wilde hoe dan ook weten wat ik op ging eten voor dat ik het in mijn mond stopte… Achteraf had ik het beter niet kunnen weten want vervolgens duurde het 5 minuten voordat ik een mini stukje in mijn mond had zitten…. De delicatesse was namelijk de maag van een koe… Ja de maag ja! Zij eten hier blijkbaar veel meer van een koe dan wij doen. Heel trots stond een van de vrouwen te vertellen dat ze het zelf slachten, helemaal schoonmaken, kruiden en klaarmaken (ja bedankt voor de details). Maar ik moet eerlijk toegeven het is niet vies, heel mals, alleen het idee dat je de maag van een koe aan het eten bent is gewoon niet fijn. Ik heb het dan ook maar bij dat kleine stukje gelaten, de vrouwen waren heel trots op me, dat ik dat zomaar deed.
Op 24 september vieren ze hier Heritage Day (erfenis dag), een dag waarop Zuid-Afrikanen, van welke bevolkingsgroep dan ook, hun afkomst gedenken. Voor ons betekende dat we woensdag vrij waren en zijn we heel toepasselijk naar het District Six museum gegaan. In dit museum is een expositie te zien van de gewelddadige verdrijving, forced removals, van alle inwoners van District Six vanaf 1966. Heel indrukwekkend om te zien, District Six is op 5 minuutjes lopen van ons appartement af en omdat ik de plaatsen waar het over gaat herken door mijn werk bij Yabonga. ’s Middags zijn we nog even gaan shoppen bij Canal Walk (de jongens hadden daar zo ongeveer meer zin in dan de meiden). Breekt zo lekker de week hé op woensdag vrij. Vrijdag was ook al zo’n zware werkdag, Heritage Day voor de programma managers en community mothers bij het Youth Centre in Kayelitsha van 10.00u tot 13.00u. De opzet was vergelijkbaar met de Women’s Day in augustus. Iedereen in traditionele kleding, er werden speeches gehouden, er werd gelachen, gedanst en gegeten. Ook hier stond de maag van een koe op het menu, daar heb ik maar vriendelijk voor bedankt. Dit soort dagen zijn zo leuk om mee te maken, je zit dan echt middenin hun cultuur en daarbij zijn ze dolenthousiast dat je oprecht interesse toont. Vrijdag waren we daar met 4 Nederlandse meiden en het leek net off we beroemd waren, iedereen wilde op de foto. Niet dat ze er veel aan hebben want de foto’s moesten wel gemaakt worden met onze camera’s en heel af en toe met een telefoon van een van hen. Het is dus vanuit twee kanten aapjes kijken hier.
Vrijdagavond zijn we weer naar La Bohéme geweest, dit keer waren we met 11 personen en stonden er vooraf 11 carpaccio ’s op tafel….. Zaterdagmiddag zijn we met de meiden gaan lunchen bij Truth, Val’s stagebedrijf, heerlijke koffie & een heel leuke, aparte lunchkaart. Aan het eind van de middag zijn we naar een rugby wedstrijd gegaan van de Springbokken in het Newlands Stadium, hét rugbyteam van Kaapstad. De weg naar het stadion was dan ook één grote file en voor het stadion was zelfs een festivalterrein opgezet. Ze speelden tegen Australië en hadden in 22 jaar nog niet van hun verloren dus dat beloofde een leuke wedstrijd te worden, en dat was het!! De sfeer was echt geweldig, wij hadden staanplaatsen gekocht en dat was meteen het gedeelte met de meeste sfeer. Die Zuid-Afrikanen zijn echt helemaal gek tijdens zo’n wedstrijd. Ik weet alleen niet of het aan hun roots ligt of de halve liters bier voor 25 Rand ( €1.60). Zondag hebben we de tourist to the max uitgehangen en zijn we met een knalrode Hop on Hop off bus Kaapstad gaan verkennen, inclusief een selfiestock en een paar headphones waarmee we het informatiebandje in het Nederlands konden beluisteren! Ondanks dat Daan en ik het meeste al gezien hadden, op de zeehond in de haven van Hout Bay na zo ongeveer, was het wel een leuk & gezellig (&leerzaam) busreisje.

  • 29 September 2014 - 14:10

    Papa:

    Mooi verhaal weer, Jo! Je kunt voortaan beter achteraf vragen, wat je gegeten hebt, want dan smaakt het beter, volgens mij;). Goed dat je volop meedoet aan de plaatselijke cultuur, dat komt je later vast en zeker van pas! Veel succes komende week en keep holding on. Dikke X

  • 29 September 2014 - 14:32

    Mama:

    heerlijk weer Jotje. Zware week weer met die lange dagen..........en maag......liefs dikke kus

  • 29 September 2014 - 14:40

    Carin:

    Weer een hoop leuke dingen meegemaakt Jody. Wat een ervaringen allemaal.
    Als jij maag hebt gegeten, dan wordt het eens tijd dat je vader kaas en sla gaat eten ;).

    Groetjes Carin

  • 29 September 2014 - 19:10

    Demi:

    Good times in cape town!!
    Trots op jou Jo hoe je het daar allemaal doet !
    Topper!!! Dikke kus

  • 29 September 2014 - 21:05

    Gezellig, Gezellig!:

    Hee Jo,

    Ik dacht dat je die ingewanden wel gewend was van jullie tijd in Thaaiwan?! Kort termijn geheugen zeker, net zoals je jongste oom ;-)

    Die zuid afrikaanse werkweken zijn toch wel lekker ja, geniet er maar van maar wen er niet teveel aan!

    Pas op daar en veul plezier wederom.

    Houdoe

  • 29 September 2014 - 22:40

    Annette:

    Weer een super week heb je gehad zo te lezen!

    Geniet ervan!!!

  • 03 Oktober 2014 - 23:56

    Oma Vos:

    Wat schrijf jij leuk. Ik krijig het gevoel dat ik er zelf bij ben.
    Niet te veel magen eten, want dan kom je tonnetje-rond terug.
    Fijn dat je zoveel meemaakt. Dikke kus.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kaapstad

Jody

Actief sinds 08 Aug. 2014
Verslag gelezen: 233
Totaal aantal bezoekers 8230

Voorgaande reizen:

22 Juli 2016 - 23 Augustus 2016

Peru, Bolivia, Chili

01 Augustus 2014 - 17 December 2014

Internship Yabonga

Landen bezocht: