Weekie 2 - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Jody Marks - WaarBenJij.nu Weekie 2 - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Jody Marks - WaarBenJij.nu

Weekie 2

Blijf op de hoogte en volg Jody

18 Augustus 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Joeee daar ben ik weer,

Zo, mijn eerste volle week stage zit erop. Dat merkte ik aan het eind van de week wel moet ik zeggen, zo’n kantoorbaantje van 09.00u tot 16.30 uur aan een stuk door is best vermoeiend. Deze week ben ik voornamelijk bezig geweest met het organiseren van een fundraising event die op 3 september wordt gehouden. Omdat Yabonga een NGO is wordt het event vrij simpel gehouden maar de manager is er nogal gestresst onder, ik snap niet helemaal waar dat vandaan komt maargoed we will see. Vrijdag was het Women’s Day 2014 bij Yabonga, dat betekent dat alle ‘community mothers’ even in het zonnetje gezet worden. Er werden speeches gegeven door de community mothers zelf, (waardoor sommige flink begonnen te huilen, geen idee waarom, ik verstond geen zak van dat Afrikaans), er werd gezongen, gedanst, gelachen en certificaten uitgedeeld.
Vrijdag werd ik om 09.30u opgehaald door Emily (de manager van Yabonga en mijn stagebegeleider) om naar Khayelitsha (één van de grootste townships in Kaapstad) te gaan. Khayelitsha is echt mega mega groot, 3 opeenvolgende afslagen van de snelweg leiden er naartoe. Emily pakte op de snelweg de eerste afslag naar Khayelitsha zodat ik een goed beeld kreeg van een township. In een township heb je ‘goede en slechte delen’, wij reden van slecht naar goed. Het slechte gedeelte is precies zoals wij het ons voorstellen; golfplatenhuisjes, kapotte wegen, troep en een beetje eng. De goede delen hebben van de overheid stenen huizen gekregen en dan is het net alsof je door een ‘gewoon’ dorp rijdt. De wegen zijn goed onderhouden, er zijn sinds kort bushaltes , supermarktjes (stel je hier niet te veel bij voor) en lunchtentjes (stel je ook hier weer niet teveel bij voor). Elke middag is het een drukte van belang bij de lunchtentjes, het eten wordt dan klaar gemaakt op de Braai (bbq), hier komen ook veel toeristen op af. Emily gaf me een waardevolle tip, als er wordt gevraagd of je een ‘smiley’ wil moet je even twee keer nadenken. Een smiley is namelijk het hoofd van een geit die op de Braai is geweest, ja het hele hoofd met alles er op en aan. Ze noemen deze ‘delicatesse’ een smiley omdat de lippen van een geit opkrullen als ze nat zijn geworden….
Best grappig om te zien hoe ze aan elektriciteit komen, ( heb ik helaas geen foto van, daar kwam ik thuis achter, we vergeten overigens best vaak om foto’s te maken omdat we zo onder de indruk zijn van alles hier) ze tappen namelijk illegaal stroom af vanaf de hoogspanningsmasten langs de snelweg. Levensgevaarlijk, de bewoners hebben namelijk zelf de masten opengemaakt en de verbinding gelegd, wat betekend dat er niets is afgedekt. Er zijn na regen/onweersbuien al veel mensen overleden door dit ‘vakwerk’.

Sinds donderdag staan onze namen waarschijnlijk ook genoteerd bij de politie, Daan is geflitst. Aangezien de Zuid-Afrikanen snelheidsborden en dergelijke op de meest onduidelijke plaatsen langs de snelweg zetten weet je nooit hoe hard je mag rijden. Ze hebben er ook een handje van om 4 verschillende snelheidsborden (100, 80, 60, 40) achter elkaar te zetten in nog geen 100m, ja dan is te hard rijden niet zo moeilijk. Maar we zien de bon met liefde tegemoet hoor, volgens google worden ze vaak niet eens verstuurd en zijn ze een stuk goedkoper dan in Nederland. Donderdag moesten we ook voor de eerste keer tanken, voor nog geen €30,- hoefden wij onze handjes niet vuil te maken, zat onze Hyundai helemaal vol en waren de ramen gewassen. Dat noem ik nog eens service, geniaal!

Vrijdag zijn we weer verhuisd van appartement, dat was de laatste keer. We hebben nu een twee keer zo groot appartement met een tuintje, heel gezellie!! ’s Avonds zijn we wat gaan drinken met onze oude huisgenoot in de pub van het hotel. Zaterdag zijn we met een collega van Daan, Linda, op pad geweest, ze liet ons de wat minder toeristische plekken van Kaapstad zien. Een winkelcentrum met 999 winkels, heel chill, en wat leuke restaurantjes net buiten het centrum. Zaterdagavond hebben we bij La Boheme gegeten, te leuk, te lekker en te goedkoop. En geen toeristen, de gastvrouw dacht zelfs dat wij locals waren…. Een drie gangen menuutje voor ongeveer €10,- en een fles wijn voor ongeveer €7, top he!! Dit is onze favoriet nu! Daarna zijn we weer maar even gaan kijken op Longstreet, we zaten nog geen twee minuten aan de bar en tadaaaa daar stonden alweer 2 Ethiopiërs om te vragen of ze bij ons mochten zitten. Achja waarom ook niet dachten wij, de rest van de avond kwamen we er niet meer van af, en maar slijmen en maar slijmen. Bah.
Zondag zijn we naar Harbour Market in Hout Bay geweest, ook echt te leuk! Elke zondag kan je daar van ’s ochtends tot ’s middags terecht, er wordt voornamelijk gegeten en gedronken met een live bandje op de achtergrond, maar er zijn ook wat kraampjes met souvenirs, accesoires, kleding etc. Na een wijntje en wat sushi, die terplekke vers bereid werd en oh zo lekker was, zijn we terug gereden naar Camps Bay om lekker op het strand te liggen. Want ja wat moet je anders op een winterse dag met een temperatuur van 29 graden?! ’s Avonds wilden we bij een van de restaurantjes gaan eten die Linda ons had gegeven, was geen succes, we waren verdwaald en toen we er eindelijk waren (met hulp van Linda ) bleek het restaurant op zondag dicht te zijn… lekker dan.
Ik weet niet hoe vaak Daan en ik het tegen elkaar zeggen maar Zuid-Afrika is echt zo mooi, sommige plekken zijn net een paradijsje!! Als we ergens heen gaan rijden we meestal langs zee, genieten dat uitzicht. Op vrijdagavond zijn we eigenlijk alweer vergeten dat we hier stage lopen want in de weekenden lijkt het net vakantie 

Ohja paps & mams, het enige wat ik tot nu toe mis… een lekkere kop VERSE koffie ’s ochtends, ik moet het hier namelijk doen met instant coffee…….

  • 18 Augustus 2014 - 10:00

    Esther:

    tsja lieverd kunt niet alles hebben......koffie was weer heerlijk vanmorgen

  • 18 Augustus 2014 - 12:54

    Liefste Zusje!:

    Heee sis!
    Super leuk om al die verhalen te lezen!!
    Klink zo gaaf daar allemaal :)
    Al mooie Afrikanen tegen gekomen ?

  • 18 Augustus 2014 - 13:47

    Papa:

    Hey Jo, echt gaaf om te zien dat je zo aan t genieten bent. Er schuilt ook een nieuwe romanschrijfster in jou, dus als je terug bent, moet je je eerste boek maar gaan uitbrengen;)

    En zullen we ruilen; jij de koffie en wij naar Kaapstad...:)?

    Hold on met je ontdekkingsreis en je mooie verhalen!

    X Pap

  • 18 Augustus 2014 - 14:36

    Sas:

    Hee Jo, je hebt t daar wel super! Je kan t ook mooi vertellen

  • 20 Augustus 2014 - 08:01

    Zhongxiao Dunhua:

    Ik sluit me aan bij de uitgever hierboven! Mooi verhaal weer! Er zijn slechtere stageplekken denk ik. Veul plezier nog en enjoy!

  • 20 Augustus 2014 - 21:34

    Axel:

    Goed verhaal!!
    Volgende keer wel foto's maken hè! (van die townships bedoel ik dan.....)
    Die drankjes en de zon geloof ik wel, al zijn die ook heel erg mooi!

  • 22 Augustus 2014 - 17:01

    Carin:

    He Jody,

    Eindelijk heb ik ook tijd om je verhalen te lezen. Je kan het inderdaad erg leuk vertellen. Zo te lezen heb je het erg naar je zin daar. Behalve dan het werken van 9-16.30 uur (dat is nog geen 8 uur per dag :). Ja ja welcome to the real world. Daarom is Rik blij dat hij 1 sept. weer lekker naar school mag.
    Maak er een mooie tijd van daar met heel veel mooie herinneringen voor later.







  • 24 Augustus 2014 - 18:10

    Bobbie:

    Hoi jody,mooie foto's hoor,zondag ben ik jarig,je mag komen maar ik denk dat dat te ver is..groetjes bobbie

  • 24 Augustus 2014 - 18:15

    Marjan:

    Heb je ook een foto van jullie appartement?groetjes marjan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kaapstad

Jody

Actief sinds 08 Aug. 2014
Verslag gelezen: 318
Totaal aantal bezoekers 8225

Voorgaande reizen:

22 Juli 2016 - 23 Augustus 2016

Peru, Bolivia, Chili

01 Augustus 2014 - 17 December 2014

Internship Yabonga

Landen bezocht: