Time flies already - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Jody Marks - WaarBenJij.nu Time flies already - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Jody Marks - WaarBenJij.nu

Time flies already

Blijf op de hoogte en volg Jody

11 Augustus 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Hallo vriendjes!

Onze eerste week in Kaapstad zit er alweer op. Time flies! Nou is dat ook niet heel moeilijk na een werkweek van twee dagen maar dat terzijde. In eerste instantie zouden we allebei maandag beginnen, maar toen werd de auto geleverd dus schoof het een dagje op. Werkdag 1 bleek alleen een voorstelronde te zijn dus na 1,5 uur stond ik alweer buiten. Bij Daniëlle ging het dinsdag overigens precies hetzelfde. Woensdag is de vrije dag van mijn stage begeleidster dus het was handiger als ik donderdag pas begon. No problem! Toen dacht ik nog; als dit de Zuid-Afrikaanse manier van werken is dan pas ik me graag aan, Maar wat bleek, mijn stage begeleidster is Duits van origine dus werk ik van 09.00u – 16.30u zonder pauze. Voor Zuid-Afrikaanse begrippen een heel zware werkdag. Begrijpelijk met een vrije inloop tot 10.00u, een lunchpauze van een uur en per uur ongeveer 15 minuten productief werken.

Dat het hier winter is hebben we deze week gemerkt, tot en met woensdag heeft het namelijk iedere dag geregend. En niet zo’n beetje ook. Maar na regen komt zonneschijn, en vanaf donderdag werd het lekker weer. In het weekend hebben we zelfs in korte broekjes rond kunnen lopen!

Zondag hebben we lekker uitgeslapen en zijn we ’s middags naar V&A Waterfront gegaan, een overdekt winkelcentrum aan de haven met allemaal leuke restaurantjes, barretjes en winkeltjes, Maandag en dinsdag zijn we lekker gaan touren door Kaapstad met onze auto, links rijden was in het begin even wennen en heel veel nadenken. Vooral ook omdat alle Zuid-Afrikanen lak hebben aan de verkeersregels, rechts/links inhalen op de high way, maakt niet uit, ben je het niet eens met de auto voor of naast je? Gewoon even toeteren en hij gaat wel aan de kant en vooral ook toeteren als je in de file terechtkomt. De ruitenwisser en knipperlichten zitten hier precies aan de andere kant van het stuur als thuis dus de ruitenwisser ging de eerste dagen nogal vaak aan, maar dat was gewoon twee vliegen in 1 klap want het regende toch. De weg vinden lukt zonder navigatie bijzonder goed, ik ben trots op ons! We hebben de taken wel verdeeld als we naar een nieuwe bestemming moeten, ik rij en Daan navigeert, dat is het slimste aangezien ik geen kaart kan lezen haha. Dinsdag hebben we een abonnement afgesloten bij een sportschool en ons voorgenomen 3x in de week te gaan fitnessen, deze week is het gelukt!

Na twee ‘zware’ werkdagen was het tijd voor weekend! Vrijdag zijn we het uitgaansleven op Longstreet (een straat met allemaal verschillende kroegjes en pubs) gaan verkennen met onze Belgische huisgenootjes, heel gezellig! Wel heel anders dan in Nederland, omdat we nieuwsgierig waren zijn we zijn ook in twee Afrikaanse kroegen beland en dan zit er om de 5 minuten ongeveer een Afrikaan aan je dat is wat minder. Zaterdag zijn we naar Boulders Beach gereden, de route hiernaartoe was heel gaaf, de natuur van Zuid-Afrika is echt heel mooi. Boulders Beach is een strand waar de Afrikaanse pinguïns leven, hoe leuk!! Je mocht ze alleen niet aanraken want ze bijten graag. Dat het een toeristische trekpleister was werd duidelijk bij de ingang, entree betalen en een groep Chinezen die voor ons liep inclusief begeleider met vlaggetje. Maar wat was het gaaf om te zien!!

Zondag hebben we de Tafelberg beklommen (1100 meter bergopwaarts op een ‘pad’ van rotsen), dat was dus 1x en nooit weer, Aan het begin van de wandelroute stond een informatiebord, Platteklip Gorge was de makkelijkste route en duurt ongeveer twee uur, let’s go! Binnen anderhalf uur en heel wat calorietjes minder waren we boven, maar het was elke meter waard want WAUW wat een uitzicht. Je hebt niet alleen uitzicht over de hele stad maar je ziet ook Lion’s Head, Signal Hill, Devil’s Peak, Robbeneiland in de verte en de hele kustlijn (witte stranden en helderblauw water) Er lopen wel echt mega vieze beesten rond, zogenoemde Dassie’s, stinken een uur in de wind en schieten kiertje in kiertje uit. Ik schrok me de pleures toen er een bever look-a-like voor m’n voeten langsliep. Na een klein uurtje van het uitzicht te hebben genoten zijn we weer terug naar beneden gegaan. Lopend, (niet dat we een andere keus hadden want de kabelbaan was wegens onderhoud dicht). Na een uurtje stonden we alweer beneden! High five! Vet dat we dit gedaan hebben. Ik moet eerlijk zeggen, terwijl ik dit aan het typen ben merk ik toch wel een klein beetje spierpijn in m’n bovenbenen…..
Nu weer 5 dagen werken en bedenken wat we aankomend weekend gaan doen.

• 11 Augustus 2014 - 14:39

Esther:

leuk nu kunnen we jullie goed volgen x

• 11 Augustus 2014 - 14:49

Papa:

Hey Jo,

Super leuk om je verhalen te lezen! Zo kan ik je toch nog een beetje in de gaten houden op bijna 10.000 km afstand;)

Ik hoop dat je tijd vindt om hem up-to-date te houden, want we blijven uiteraard erg nieuwsgierig naar jullie belevenissen! De eerste week belooft veel voor de komende maanden:)

Succes met je stage en heel veel plezier daarom heen!

Dikke kus X

Papa

• 11 Augustus 2014 - 15:03

Marja :

Hey Jody wat leuk allemaal. En wat stoer dat je daar links rondscheurt! Groetjes Marja

• 11 Augustus 2014 - 17:09

Sas:

Super Jo!
    En dit allemaal al in 1 week, ben benieuwd wat je verder nog gaat doen.
    Heel veel plezier en succes met je stage.
    X

• 11 Augustus 2014 - 18:52

Jongste Oom:

Mooimooi! Gezellig hoor! Inderdaad volhouden deze website, kunnen we allemaal meekijken en "meeleven" met je zware stage! Veul plezier en zet er ook maar wat foto's op!

• 11 Augustus 2014 - 19:34

Marjan:

Wat gaaf dat we nu mee kunnen leven met jouw avonturen. succes verder,en foto's zou ook leuk zijn ja. Xxx marjan

• 11 Augustus 2014 - 20:29

Nel:

Leuk Jody. Nog maar zo kort daar en al zoveel meegemaakt en gezien. Hartstikke geweldig.groetjes en tot schrijfs.

• 15 Augustus 2014 - 13:47

Marga:

Hey jo

Leuk dat je toch de blog bijhoudt, tenminste dat hoop ik!
    Kunnen we al je belevenissen volgen en met jullie meeleven .
    Veel plezier .

Groetjes, Marga xx

• 16 Augustus 2014 - 19:08

Yvon:

Super om je verhalen te lezen jo heel veel plezier nog en ik kijk uit naar je volgende reis/stage-verslag x

• 16 Augustus 2014 - 19:50

Axel:

Leuk man!
    Kom maar op met die verhalen.
    Wist niet dat je zo goed kon schrijven.....
    Succes and have a nice weekend!

• 17 Augustus 2014 - 14:20

Monique:

Hey jody, sprak jullie mam gisteren dus vandaar dat ik op je blog terecht kom. Super leuk om te lezen wat je doet, en al gedaan hebt. Geniet van je tijd daar, maar dat doe je wel lees ik. Groetjes monique